Sambata de la ora 18, 80 REMEMBER la RRM Student FM

Va invit la o calatorie in timp, mai precis in deceniul 8 al secolului trecut. De ce anii 80? Pentru ca putinor decenii din istoria recenta a Omenirii le-a fost dat sa fie atat de pline. Muzica exceptionala, descoperiri miraculoase, cuceriri ale tehnicii si asa mai departe. Toate intamplarile anilor 80 ce au marcat intr-un fel sau altul istoria lumii vor fi aduse in discutie in aceasta emisiune, editie de editie, numai pe 103 cu 4 FM. Si evident, pe blog!

marți, 30 iunie 2009

CONCORDE

1980. 13 iunie 1980. Se pare ca cifra asta, 13, orice ar face si in orice combinatie s-ar gasi, aduce, intr-un fel sau altul ghinion. Slava Domnului ca nu la nivel global, dar cred ca n-a fost zi de 13 care sa nu aduca unele probleme unuia sau mai multor locuitori ai planetei. In anul despre care am pomenit, ziua de 13 a adus ghinion celui mai spectaculos avion de pasageri inventat vreodata. Celebrul Concorde. Si asta pentru ca in ziua asta, de 13 iunie 1980, ultimul Concorde produs, adica cea de-a 16-a aeronava Concorde produsa vreodata, a fost livrata catre British Airways. Ce a fost de fapt Concorde ? Pai, potrivit specialistilor, si acum prezetam chestiunea putin tehnic, avionul asta a fost un turbojet supersonic dar care era, in egala masura si avion de pasageri. Si desi eu am crezut ca avionul asta s-a nascut numai din mintile ascutite ale unor francezi, uite ca nu a fost chiar asa. Proiectul, dragii mei, a fost rodul coproductiei franco – britanice. Primul zbor a avut loc in anul 1969 insa a fost dat in exploatare abia in 1976. Si totusi, o sa ma-ntrebati, ce era asa special la acest avion retras abia in anul 2003. Pai, trebuie sa stiti ca domnia sa, adica Concorde, realiza cursele Londra-New York, respectiv Paris-New York, in jumatatea timpului in care oricare alt avion de pasageri ar fi parcurs aceeasi distanta. Si totusi … n-a fost sa fie. Adica trebuie spus ca banii investiti nu s-au recuperat niciodata in ciuda costului piperat al biletelor. Daca la pretul prohibit, adaugam si accidentul aviatic al unui Concorde petrecut pe 25 iulie 2000, accident ce a dus la moartea celor 109 pasageri si membrii ai echipajului, ceea ce a facut sa scada mult cota avionului in ochii posibililor clienti, coroborat, evenimentul asta tragic cu scaderea colosala a dorintei de zbor indiferent de avion dupa evenimetele tragice din America din septembrie 2001, intelegem mai bine de ce, atat partea franceza cat si cea britanica, au anuntat, concomitent, in anul 2003 retragerea din exploatare a avioanelor Concorde. Ramane insa respectul pentru ceea ce britanicii n-au numit nicodata un Concorde ci pur si simplu, cu mandrie, Concorde.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu